Tuesday, September 11, 2007

Ya Allah, aku amat memerlukan-Mu


"Sekalian makhluk yang ada di langit dan di bumi sentiasa berhajat dan memohon kepada-Nya. Tiap-tiap masa Ia di dalam urusan (mencipta dan mentadbirkan makhluk-makhluk-Nya.)!"

(Surah Ar-Rahman: 29)

Apabila laut tiba-tiba bergelombang, ombak menghempas bergulung-gulung dan angin bertiup dan berderu kencang, si nelayan akan berseru: Oh Tuhan, Ya Allah!

Apabila penunggang unta tersesat di tengah padang pasir sahara, haluan berubah arah dan kafilah kebingungan dalam perjalanan, ia pun berseru: Oh Tuhan, Ya Allah!

Apabila musibah menimpa, ujian melanda dan cubaan dating silih berganti, maka orang yang ditimpa musibah itu akan berseru sekuat hati: Oh Tuhan, Ya Allah!

Apabila semua pintu ditutup di hadapan si pengemis dan lansir di labuhkan, maka mereka berseru: Oh Tuhan, Ya Allah!

Apabila ikhtiar sudah sampai ke penghujungnya, jalan tetap buntu, cita-cita terhenti dan segala hubungan terputus, mereka akan berseru: Oh Tuhan, Ya Allah!

Apabila dunia yang luas in terasa sempit buat anda, sedangkan dirimu terasa dihimpit oleh segala yang ditanggungnya, berserulah Oh Allah, Ya Tuhan ku!

Oh Allah, Ya Tuhan ku. Kau amat bererti buat ku. Setiap detik kehidupan ini adalah di bawah pentadbiran-Mu. Aku amat memerlukan rahmah dan kasih sayang-Mu. Ya Allah, Hadirlah dalam hidupku. Tunjukkanlah jalan keluar buat ku dari kesempitan, kesusahan dan kekurangan ini. Oh Tuhan sekalian alam, hanya kepada-Mu aku layak memohon. Ameen ya Rabbal 'alamin.


No comments:

Malaysiaku Gemilang Islamku Sentiasa Terbilang

Malaysiaku Gemilang Islamku Sentiasa Terbilang